REGISSEUR JAN BEEREN OVER STRUISVOGELS OP DE COOLSINGEL

Overzicht

Datum: 16 mei 2015

Cultuurplatform Rhenen vroeg naar de ervaringen van regisseur Jan Beeren en toneelvereniging ‘De Hucht’ en hun theaterproductie ‘Struisvogels op de Coolsingel’. Een aangrijpend toneelstuk dat op 30 april, 1 en 2 mei werd uitgevoerd in de Gedachtenishal in Rhenen in het kader van de herdenking 75 jaar Slag om de Grebbeberg.

 

De drie uitverkochte theatervoorstellingen maakten veel indruk op het publiek.

 

‘’Een indrukwekkende voorstelling, mooi gespeeld!”,  “Wat een geweldige avond heb ik gehad dankzij dat toneelstuk!’’ zijn onder meer de reacties op de speciale Facebookpagina.

 

struisvogels op de coolsingel-afb

 

Het verslag van regisseur Jan Beeren:

 

75 jaar slag om de Grebbeberg
“In juli 2014 werd ik door toneelvereniging ‘De Hucht’ uit Rhenen gevraagd om in het kader van de herdenking 75 jaar slag om de Grebbeberg een toneelstuk te regisseren. Ik kende ‘De Hucht’ al van eerdere producties en bovendien had ik in 2013 een oorlogstuk geregisseerd voor Stichting de Blauwe Tulp uit Culemborg. Zowel de groep als het thema spraken mij erg aan.

 

De gemeente Rhenen had aan ‘De Hucht’ gevraagd om de klucht ‘De tante van Charlie’ op te voeren, omdat deze klucht destijds ook voor de soldaten is opgevoerd. Zowel de toneelclub als ik vonden dat geen goed idee. Een klucht uitvoeren tijdens zo’n geladen herdenking vonden we niet passend, ook al lag er een historische reden aan ten grondslag.

 

Struisvogels op de Coolsingel

 

struisvogels-9

 

Met de toneelclub zijn we toneelstukken gaan lezen en zo kwamen we in aanraking met ‘Struisvogels op de Coolsingel’. Een toneelstuk dat is gebaseerd op de zeven monologen uit het gelijknamige boek van Anne Vegter, Antoine Uitdehaag en Anna Enquist.

Ondanks dat het verhaal zich in Rotterdam afpeelt rondom de bombardementen op 14 mei 1940 vonden we de verhalen erg sterk. Het waren verhalen die overal waar oorlog uitbreekt verteld hadden kunnen worden.

 

Wel hebben we samen met de Historische Vereniging uit Rhenen gekeken of we onderdelen van het verhaal ook in Rhenen zouden kunnen laten afspelen. Maar dat bleek onmogelijk. Rhenen was tijdens de slag om de Grebbeberg geëvacueerd en er waren dus geen gebeurtenissen die in het verhaal pasten.

 

Repetities

 

repetities

 

In september 2014 zijn we met de repetities begonnen en werd ook duidelijk dat ik twee spelers miste.

Vanwege mijn vele producties in de Betuwe, heb ik wel een netwerk van spelers opgebouwd, waarvan ik weet dat ze graag willen spelen. Zij werden benaderd en zeiden beiden ja, nadat ze het verhaal hadden gelezen.

 

De repetities vonden plaats op de maandagavond, maar omdat het verhaal is opgebouwd uit zeven monologen, was het niet zinvol om iedereen altijd op de maandagavond te laten komen. We hebben toen een schema opgesteld zodat elke speler om de ca. drie weken op de repetitie kwam en de andere weken gebruikte om de tekst te leren. Dit hebben we tot 1 januari 2015 gedaan.

 

Ondertussen werd duidelijk dat één van de vrouwelijke speelsters moest stoppen met de productie. Dit om persoonlijke redenen.

Ik heb meteen een andere vrouw gevraagd en gelukkig zei zij meteen ja.

Van de zeven rollen in het stuk zijn er daarom drie door toneelspelers buiten Rhenen gespeeld. Het waren mensen die veel ervaring hadden en zijn dus moeiteloos in het stuk en in de groep geïntegreerd. Dat zegt overigens ook veel over de toneelgroep zelf, zij stonden open voor deze drie medespelers.

 

Theater op locatie

 

struisvogels-gedachtenishal

 

In het najaar van 2014 werd contact gezocht met Ouwehands Dierenpark. Dit leek ons een mooie locatie om op te voeren, omdat één van de verhalen over een dierenoppasser gaat die zijn leeuw moet doodschieten vanwege de bommen.

 

Het leek erop dat we in het Zeeleeuwentheater zouden kunnen optreden, dit was op voorstel van Ouwehands Dierenpark zelf. Op basis daarvan werd de begroting opgesteld. Toen later bleek dat we niet in Ouwehands Dierenpark konden optreden was dat emotioneel en financieel een grote domper.

 

Via via werd de hal van de Gedachteniskerk gevonden en de kerk was graag bereid om ons onderdak te verschaffen voor de uitvoeringen.

 

Zeven monologen

 

struisvogels-8

 

In het nieuwe jaar waren steeds alle leden van de toneelgroep op de repetities aanwezig. De uitdaging was om de zeven monologen, die weliswaar in elkaar gevlochten waren, zodanig te brengen dat het publiek geboeid werd. Tevens was er voor de spelers de uitdaging om de concentratie tijdens het hele stuk vast te houden, ondanks dat sommige spelers pas na één uur voor het eerst aan het woord kwamen en anderen soms wel vijftig minuten moesten wachten voordat ze weer aan het woord kwamen.

 

Ook de vorm waarin we het toneelspel wilden uitvoeren is een goede maar lange zoektocht geweest. Hoe breng je zeven monologen waarbij je alleen je stem hebt om mensen mee te nemen in het verhaal, zonder dat het saai en langdradig wordt?

Uiteindelijk en redelijk laat werd een vorm gevonden die werkte.

 

Van de hal van de Gedachteniskerk werd in de week van 27 april 2015 een fraaie theaterzaal gemaakt en werden er drie uitverkochte theatervoorstellingen gegeven op 30 april, 1 en 2 mei 2015.

 

Al met al een productie waarbij we erg trots zijn op het resultaat dat is bereikt.”

 

Struisvogels-op-de-Coolsing

 

Met dank aan regisseur Jan Beeren.

 

logo toneelvereniging-1         LOGO 75 JAAR SOG RHENEN-CONT

 

Fotocredits: Raphaël Drent, Toneelvereniging De Hucht